TYPOPLAKAT – wystawa plakatów autorów z Czech, Polski i Słowacji

typoplakat

Wernisaż wystawy: 18 lutego 2016, g. 17.30, Centralne Muzeum Włókiennictwa w Łodzi, ul. Piotrkowska 282. Wystawa czynna do 20 marca 2016 r.

Wystawa „Typoplakat” prezentuje najciekawsze tendencje we współczesnym plakacie typograficznym Polski, Czech i Słowacji. Fenomen plakatu typograficznego polega m.in. na jego uniwersalności, wspólnej bazie, jaką jest litera łacińska, i uwydatnianiu graficznej mocy słowa. Dzięki nowym technologiom, ogromnym możliwościom powielania, wspaniałemu rozwojowi technik druku takich jak szablon i sitofruk, „graficzny obraz słowa” – jak mówi Jacques Derrida – nabiera nowego spersonifikowanego charakteru. Oprócz plakatów reklamowych, kulturalnych i społecznych, nową wartością w obszarze sztuki plakatu jest plakat self–edition, autorski plakat powstający w niewielu egzemplarzach, powielany cyfrowo lub za pomoca sitodruku lub szablonu. Wiele prac prezentowanych na wystawie TYPOPLAKAT to plakaty autorskie self–edition, traktowane jako samodzielny środek wypowiedzi, z pogranicza grafiki, szablonu i poezji konkretnej.

Kuratorem wystawy jest Pavel Noga.

http://muzeumwlokiennictwa.pl/wernisaze

W wystawie biorą udział:

(CZ)

Petr Babák, Peter Bankov, Pavel Beneš, Petr Bosák a Robert Jansa, Filip Blažek, Tomáš Brousil, David Březina, Tomáš Celizna, Jiří Eliška, Filip Heyduk, Václav Houf, Marek Chmiel, Ondřej Chorý, Petr Knobloch, Vladimír Kovařík, Petr Krejzek, Klára Kvízová, Laboratoř, Adam Macháček, Mikuláš Macháček, Tomáš Machek, Karel Míšek, Monsters, Aleš Najbrt, Pavel Noga, Robert. V. Novák, Martin Pecina, Radim Peško, Marek Pistora, František Polák, Jan Rajlich ml., Petr Štěpán, František Štorm, Jiří Toman, Rostislav Vaněk, Alan Záruba, Zdeněk Ziegler

(SK)

Pavol Bálik, Marcel Benčík, Peter Bil’ak, Juraj Blaško, Emil Drličiak, Ján Filípek, Ondrej Gavalda, Andrej Haščák, Pavel Choma, Ondrej Jób, Dušan Junek, Andrej Krátky, Matúš Lelovský, Lubomir Longauer, Julo Nagy, Branislav Matis, Boris Meluš, Robert Paršo, Pavol Rozložník, Stanislav Stankoci, Michal Tornyai

(PL)

Jan Bajtlik, Bogusław Balicki, Jakub Balicki, Ewa Stanisławska Balicka, Tomasz Bierkowski, Anna Giedryś, Karolina Grudzińska, Przemysław Hajek, Filip Iwański, Krzysztof Iwański, Sławomir Iwański, Piotr Izydorczyk, Tomasz Jędrzejko, Piotr Karczewski, Michał Kacperczyk, Inga Kazmierczak, Tomasz Kipka, Łukasz Kliś, Sławomir Kosmynka, Paweł Krzywda, Sebastian Kubica, Piotr Kunce, Stefan Lechwar, Lech Majewski, Jacek Mrowczyk, Aleksandra Niepsuj, Tomasz Olszyński, Marian Oslislo, Władysław Pluta, Jakub Stępień, Aleksandra Toborowicz

Projekt Typoplakat

Cykl objazdowych wystaw plakatów typograficznych miał swoją premierę w 2012 roku w Muzeum Drukarstwa w Cieszynie. Od tego czasu wciąż poszerzająca się kolekcja stopniowo przedstawiała się odwiedzającym w Zlinie (2013), Bratysławie (2014) oraz Usti nad Labem (2015). Na początku 2016 roku wystawę gości również Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.

Pierwotnym zamiarem było zorganizowanie wystawy plakatów. Wydawało mi się, że chodzi o „wymierający” już środek komunikacji i że niewielu współczesnych projektantów poświęca się projektowaniu plakatów. Aby wystawa miała jakiś element łączący, postanowiłem zrezygnować ze wspólnego tematu (np. plakat kulturalny, polityczny, komercyjny) a zamiast tego jako określającą wybrałem czysto typograficzną formę plakatu. Ponadto, trzeba wziąć pod uwagę fakt, że obecnie tworzenie pisma przeżywa wielki boom. Kilka znanych krojów liter jest wystawionych na wystawie. Jeśli rozejrzycie się po mieście, okaże się, że czysto typograficzny plakat nie jest wcale czymś niezwykłym – oczywiście pod warunkiem, że citylighty i cyfrowe tablice informacyjne, również traktujemy jako plakat. Okazało się, że klasyczny papierowy plakat daleki jest jednak od zaniku i że zajmuje się nim również najmłodsza generacja projektantów. Byłem ciekaw porównania, jak się robi plakat w ziemi obiecanej plakatów – Polsce a z drugiej strony na Słowacji i w Czechach, gdzie plakaty jednak nie są traktowane jako eksportowe dobro narodowe, jak to ma miejsce w Polsce.

Podstawą projektu byli projektanci (zarówno absolwenci jak i pedagogowie) wywodzący się z Wyższej Szkoły Sztuk Pięknych w Bratysławie, Wyższej Szkoły Rzemiosła Artystycznego w Pradze oraz Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi. Oczywiście w wystawie biorą udział również twórcy z innych miast – Brna, Katowic, Koszyc, Krakowa czy Warszawy. Nie był to konkurs, wszystkich wystawiających swoje prace zaprosiłem osobiście. Niektórzy z zaproszonych od razu odmówili, ponieważ nie mają doczynienia z plakatem typograficznym, natomiast inni stworzyli na tę okazję specjalny plakat. Jednocześnie dbałem o to, żeby na wystawie reprezentowane były różne pokolenia twórców. Byłem ciekaw, czym się będą różnić prace pod względem kreatywnym i technologicznym. Ponadto muszę podkreślić, że mój projekt jest otwarty i zakładam kontynuację wystaw również w innych miastach. Do tego czasu postaram się wzbogacić kolekcję plakatów o nowe nazwiska autorów, bądź pozyskać nowsze plakaty od wystawiających już projektantów.

Pavel Noga – kurator wystawy

Pavel Noga (1969) – ukończył Wyższą Szkołę Rzemiosła Artystycznego w Pradze, obronił doktorat z projektowania na Wyższej Szkole Sztuk Pięknych w Bratysławie, w tej samej uczelni się habilitował. Zajmuje się projektowaniem graficznym, działalnością kuratorską oraz pisze do czasopism naukowych. Jest autorem książek „Projektowanie w drodze” oraz „Typoplakat”. Wykłada na Uniwersytecie Masaryka, Uniwersytecie Ostrawskim oraz na Politechnice w Brnie.